08 desember, 2008

Ein skikkeli fin gamal song

Herligste navn

Herligste navn som er uttalt på jord: Jesus, Jesus.
I det er frelse for hver den som tror. Jesus, Jesus.
Det har meg styrket i prøvelsens dal, det har meg gledet i
festsmykket sal, det inn i døden min trøst være skal, Jesus, Jesus.

Når jeg har trett lagt mitt hode til ro, Jesus, Jesus,
vi er alene i stillhet vi to - Jesus, Jesus.
Da blir det smått det som før syntes stort, da blir det lite alt
det jeg har gjort, Da uten deg vil jeg komme til kort, Jesus, Jesus.

Gjenlyd der utenfra øret vil nå, Jesus, Jesus.
Minner fra fortiden for meg vil stå, Jesus, Jesus.
Hjertet mitt skjelver, og pulsen slår matt. Øynene lukkes,
omkring meg er natt, hvisk da det navn som var alltid min skatt: Jesus, Jesus.

Hvisk til meg når jeg i søvn faller hen: Jesus, Jesus!
Hvisk det igjen og igjen og igjen: Jesus , Jesus!
Det skal forjage alt ondt og alt stygt, det skal borttage all redsel
og frykt. I dette navn skal jeg sovne inn trygt. Jesus, Jesus.

(Petter Dass - so eg forresten e i slekt med - elle va da kje so, mamma?)

3 kommentarer:

Karine Hjortaas sa...

Utrolig fin tekst! Håper alt er bra med deg:)

Leif Haugen sa...

Sangen er skrevet av frelsesarmeoffiser Hjalmar Hansen i 1920 natten etter at hans 16 år gamle sønn døde. Faren hadde våket ved hans sykeleie i åtte netter og de to siste timene før gutten døde, hviset faren navnet Jesus inn i ørene på sønnen. Gutten svarte med et svakt smil og en lyd som fortalte faren at sønnen oppfattet beskjeden.

Anonym sa...

Hørte den sangen for første gang i min Bestemors begravelse for ett par uker siden. Utrolig nydelig på alle måter.. Takk for at du la ut teksten, husket bare det refrenget, og med det fant jeg hele teksten her. Tusen takk.